fredag 18. oktober 2013

Årets rabarbrasaft

                                           

I år har jeg laget både rabarbrasaft, ripssaft og solbærsaft. Det begynte med rabarbraen som må høstes inn rundt stHans i juni. Brukte en kveld på å ta inn rabarbraen og rensket de stengene som var møkkete, og kuttet opp rabarbraen i små biter. Deretter puttet jeg bitene i isbokser og frøys dem ned. Det geniale med dette, var at jeg da kunne tine de opp og koke saft en dag jeg hadde god tid.

Brukte saftkokeren og det fungerer bra. Det ble nok til 1 koking med det jeg hadde i år. Rabarbra gir vell mindre saft enn for eksempel rips, og det tar noe lengre tid å mørne rabarbraen enn bær. Da bitene var ferdig mørnet og safta var klar for å tilsettes sukker, brukte jeg erfaringen fra tidligere, å brukte mindre sukker. Erfaringa er at alt for søt rabarbra saft er forferdelig! Det er faktisk den syrlige smaken som gjør at rabarbrasaft er godt. Hadde først oppi 2kg sukker, for deretter å ha oppi litt og litt med mye smaking innimellom, for å finne rett balanse. Det ble tilslutt 2,5 kg sukker på ca 10 liter saft. En annen ting som ble gjort annerledes denne gangen, var at erfaringsmessig rekker man ikke drikke all safta før det blir litt mugg på toppen hvis en bare lagrer den kjølig med atamon (konserveringsmiddel). Derfor fylte jeg ikke flaskene helt opp og frøys ned safta.

Ripsa og solbæra fikk samme metode. Først en runde i fryseren for tiden ikke strakk til i forhold til koking etc, så opptinet for så å lage saft. Ble fryst til slutt denne safta også, og vi har derfor masse god saft liggende i fryseren, så det er bare å ta opp når en er tørst. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar