tirsdag 22. oktober 2013

Årets elgjakt

Med bilder fra sommerferien i Nordland, tenkte jeg å skrive noen ord om årets elgjakt.

I år fikk jeg 3 dager på elgjakt. Det var 3 fine dager med godt vær, mye elg og mange flotte naturopplevelser. På premiere dagen tok vi turen til det området i jaktterrenget som kan føles ganske slitsomt å komme seg opp til. Spesielt for en (les: meg!) som er i helt forferdelig, elendig fysisk form. Men da jeg endelig kom meg til posten, var det glemt. Etter et drev med lite elg i, så tok vi oss en kaffepause. Det er koselig å samles rundt et bål på fjellet, spesielt når vi hadde så fint vær. Etter pausen var over hadde vi et par re-organiseringer til nye drev. Etter flere timer på fjellet, skulle vi ta et siste drev. Og for et drev det skulle bli!!














Det begynte med at det ble observert elg av flere drivere. Spenningen blant de på post steg og det skulle vise seg at det var mange elger i drevet. Det kom flere dyr på flere poster og spenningen steg. På min post kom det en ku med kalv. Jeg satt å så på dem lenge. De sto litt i skogkanten før de kom ut på myra. De kom rett mot der jeg satt og jeg hadde de fra 50 meter til 15 meter unna meg. Etter noen minutter oppdaget jeg at de hadde med seg en kompis også. En okse på 4-5 spir holdt seg litt i bakgrunnen og var interessert i å holde følge med kua. Etter hvert syns ikke kua det var så stas å være akkurat der. Hun forsto at det var flere som var i nærheten og de snudde tilbake mot driverne. Disse tre elgene ble observert flere ganger i drevet. Men alle fikk være i fred, vi skulle ikke ha hverken okse eller kalv akkurat den dagen.

Så kom det beskjed på radioen at 2 dyr var observert i lag. Det store ku-spørsmålet dukket opp. Ung ku eller gammel ku? Vi hadde fjorku på kvoten, men ikke alltid like lett å bedømme alder og størrelse i det rette øyeblikket. De fikk spankulere forbi den første posten. Den neste posten disse to kom til, var Hans Marius sin. De hadde det ikke travelt disse to og det endte med at den ene ble bedømt av HM til å være fjorku og derfor var det bare og gratulere HM med enda en elg. Han har nå ca 30 elg i sin jaktkarriere. Og det skulle vise seg at han hadde helt rett, det var ei fjorku. :) Og da drevet var over, hadde vi sett 16 elg og 3 elger skulle være med til slaktebua. 1 fjorku og 2 fjorokser.














Dagen etter var vi på den andre siden av valdet. Vi som skulle på post skulle smygjakte oss fram til postene. Det er jo ganske så spennende da!!! Men så var det dette med å være stille da... Ikke så lett med periodevis tett granskog som pisker borti en og noen plasser er det hogget, og greinene ligger så fint på bakken og knekker HØYT bare en tenker på å passere de... Spor var det i terrenget og spenningen steg. Vi kom oss på post. Nok en fin dag, men faktisk så var det et par minus grader så før det drevet hadde jeg sittet på en post i skyggeland, så det var godt å smyge seg varm igjen, samt å komme fram til en post uten rim i rundt seg. Satt i en egen verden da det plutselig smalt. Det var storoksen som datt. 12spir og en fornøgd jeger med ny "pers" ankom slaktbua den dagen.

Deretter gikk det slag i slag som det heter og kvoten ble fylt opp. Så nå er det bare å glede seg til neste års elgjakt. :)






2 kommentarer:

  1. Grattis till en bra älgjakt. Det går trögt för oss.
    Har ni restriktioner på vilka kor ni skjuter?
    Det måste ju vara svårt att avgöra om en ko är gammal eller ung i så fall. Det kan ju gå fort förbi ett pass. jagar ni med hund?

    SvarSlett
  2. Vi har ku-restriksjoner ja. Vi har fjorku(Kyr som er født i fjor, altså 1 1/2 åringer) og eldre ku på kvoten. Det er veldig vanskelig! Tanken bak er vell å la produksjonsdyra "gå fri". Svogeren hadde med sin unge Norsk elghund sort som bandhund. Vår jämthund var med et par dager lengre ut i jakta. 4 timer stålos den ene dagen. Men kunne ikke skyte.

    SvarSlett