onsdag 30. november 2011

Sally viser stor jaktlyst

I går hadde Sally og jeg en alldeles flott formiddag i skogen. Jeg ble skikkelig imponert over jaktlysten og iveren som Sally viste. Det begynte med at Sally og jeg kjørte dit hvor vi jakter elg. Det hadde kommet et fint lag med nysnø og forholdene lå egentlig godt til rette for en fin dag i skogen. Da bilen ble parkert begynte det å regne, dermed så tok jeg med Sally dit gapahuken vi bruker i elgjakta er. Slapp henne der og hun dro ut med en eneste gang. Det gikk ikke så lang tid før jeg mista signalet på henne. Det viste seg at GPS halsreima var tom for batteri...

Uten GPS klarer en seg nå alltids, men det er jo ekstra morro å følge med på hvor hunden beveger seg, så litt kjedelig ble det ei stund. Jeg fant ut at jeg skulle starte stoppeklokka for å se hvor lange søksrunder hun har. I det siste har jeg kun fokusert på hvor langt unna meg hun slår ut og ikke hvor lenge. Men ingen hund var å se...

Da stoppeklokka viste at det hadde gått 7 minutter så starta losen. Losen forflytta seg i en jevn fart over et relativt stort område, i en slags halvsirkel. Så ble losen så langt unna at jeg ikke hørte den lenger. Jeg flytta meg ut av gapahuken for å prøve om jeg kunne høre den, men nei. Akkurat da får jeg se en rørelse og en rev kommer i et veldig bedagelig tempo. Jeg lar meg ikke tilkjenne og den lunter rolig forbi, på ca 20 meter. Jeg hadde ikke med hagla og fikk derfor ikke skutt... Dessuten har jeg ikke helt klart for meg om rev er ok losdyr enda, men men.. .)

Jeg visste ikke helt hva jeg skulle gjøre ettersom minuttene sneglet seg avgårde. Derfor tenkte jeg på det rådet jeg har fått av de fleste litt mer erfarne harehundentusiastene, nemlig det å ha tålmodighet. Derfor venta jeg. Å etter nesten 10 minutter rett opp å ned, så kom Sally helt taus etter revesporet. Hun fortsatte forbi meg og var plutselig borte igjen. Det gikk 2 minutter, så kom hun tilbake til meg. Da tok jeg henne med til der hvor hun fikk uttaket på haren vi skaut for henne for 14 dager siden og ble stående der. Der rakk jeg ikke tenke på noen ting, før losen var i gang. Losen var i raskt tempo og i forhold til terrenget gikk det rett frem. Losen slutta etter 2 minutter og Sally var plutselig ved siden av meg igjen. Jeg syns hun var litt lite ivrig og bestemte meg for å se om jeg kunne være så heldig å finne ut av hva dette hadde vært. Det viste seg og være elg og det er fy-fy!

Bestemte meg for å ta henne med til bilen for å dra hjem og jeg fant ut at hun kunne få løpe litt løs. Vi gikk ikke så mange metrene ned veien så ombestemte jeg meg hva angikk hjem-tur, og gikk inn i skogen igjen på et nytt sted. Ny los! Og denne varte sammenhengende i ca 25 minutter. Hørte losen veldig godt, og hørte at den flytta seg i sirkler. Det ble 2, kanksje 3 runder, før det ble tap. Jeg gikk ned til bilen å funderte på hvordan jeg skulle få henne med meg hjem, nå når jeg ikke hadde peiling på hvor hun var. Jeg måtte hjem til arbeid og kunne ikke løpe villmann i skogen på jakt etter hunden. Jeg fikk heller ikke til å se etter hva hun hadde jaga den tredje gangen, men er rimelig sikker på hare eller rev. :) Ved bilen begynte jeg og plystre og rope på henne, og dermed satt hun da plutselig der! Nå blir neste tur ut antagelig på fredags formiddag. Gleder meg! Skal ta med hagla også da.. Selv om hagla og jeg ikke har blitt helt kompiser enda.

1 kommentar:

  1. Det är så när man jagar in en hund. Sedan har man inte bössan med sig när man får djur framför sig. Här har det gått bra spec igår :-) Du får läsa. Vi var ute med Ayla idag. Fick upp men rådjuret över ån igen och Ayla kom tillbaka. Nästa gång står vi där o skjuter

    SvarSlett