lørdag 19. november 2011

Sally sin første hare!

I dag ble Sally sin første hare fellt! Det var faktisk ikke helt forventet, men desto mer artig!

I går kveld organiserte Hans Marius et lite jaktlag. Sally har vist gode takter i høst og på de 3 siste turene våre har det blitt los. Derfor var spenningen stor i morgest. Selv om håpet var at det skulle smelle, så innsåg vi at det kanskje var litt mye forventet av Sally. "Men den som intet våger, intet vinner" heter det. Derfor ble det til at 3 poster stilte seg langs veien, på punkter der vi mente det ville være mest sannsynlig at haren kom løpende, mens min oppgave ble å være hundefører. Jeg tok med Sally dit uttaket var sist vi to var i skogen.

Da jeg slapp henne løp hun direkte ut i en skikkelig fart. Etter 45 minutter i farta, ble det enighet om at jeg skulle trekke meg lengre ned i storskogen. Sally er nok litt usikker enda, så hun søker veldig ofte i en radius på 200m rundt hundefører. Da området rundt der jeg først sto var grundig undersøkt, var dette med å forflytte seg en god ide. Jeg kom ikke helt dit jeg hadde tenkt meg, før losen ljomet i skogen. Den nederste posten fikk se haren med Sally etter. Haren hadde visst en kjempe høy fart! Deretter dro Sally etter haren i en halvsirkel og jeg så på GPSn at hun begynte å vinkle tilbake til veien og den øverste posten. Jeg rakk så vidt å annonsere dette over jaktradioen før det smalt. Jeg sto ikke lengre unna enn 150m og hoppa himmel høyt av skrekk med det samme :) "Skvættin" sjø! Ble stående helt i ro å tenkte "vær så snill at den haren ble tatt"!!!!!! Og det kunne samboern min, Hans Marius bekrefte. :) :) :) Dermed var det et faktum at Sally sin første hare fallt på Sally sin 1 års dag!

3 kommentarer:

  1. Ja, så nå har både los og fører bestatt med glans.Lykke til videre Finstad gjengen.
    Hilsen
    Einar

    SvarSlett
  2. Supergrattis! Vad skoj! Det första djuret för hunden är alltid speciellt. Hade hoppats Ayla skulle få sitt rådjur idag men men...

    SvarSlett