onsdag 16. november 2011

Jakthund i utvikling


Sally hviler etter en skogstur. :)

Har hatt flere positive jakt-treningsturer med Sally nå etter elgjakta. Det har blitt los på 2 av dem. Uansett los eller ikke, så viser hun at hun blir mer og mer fokusert på dette med selve jakta. Den siste turen var virkelig artig. Da gjorde hun så mye riktig å jeg ble skikkelig stolt av henne. Først av alt, så løp hun direkte ut da hun ble sluppet. Hun hadde flere søksrunder, et par av disse var ganske gode hva angår lengde (antall meter unna meg) og når hun kom tilbake til meg, så løp hun rundt meg for så å ta nye søksrunder.

Å plutselig startet losen, rett bak meg! Fikk ikke sett dem, men hørte ikke noe spesielt til knaking av kvister, så da tenkte jeg at dette var harepus eller en rev som losdyr. Det tok ikke lange stunda før de hadde krysset veien og var ca 300 meter unna meg. Da begynte losen å gå i sirkler, noe jeg har forstått er typisk hare. Etter 2 slike runder, på nesten samma flekken, stoppa losen. Den hadde da vart i ca 10 minutter. Da det ble tap, begynte Sally og jobbe med engang for å finne ut hvor haren hadde lurt henne. Da ble jeg så innmarig glad, for Sally har aldri vist interesse for tapsarbeid før. Ikke nok med det, men det tok faktisk en hel time før Sally ga opp tapsarbeidet. Haren hadde vunnet denne runden. Men det er ikke noe tvil om at vi tar oss en tur igjen om ikke så alt for lenge. :)

1 kommentar:

  1. Va kul att hon utvecklas. Det är som med Ayla som jag jobbar att få klar. Nu har hon haft dfev på rådjur och nu vore det bra att hon driver en timme. Jag skulle nästa vecka flyga till NOrge med Tyra för drevprov. Vad jag inte visste och inte min väninna i Jevnaker att jag måste gå ordinarie drevprov för att bli Norsk Champion...suck!Det är inga mer ordinarie prov i år. Nu blir det Åland snart. Hon får bli Nordisk Champion nästa år då.
    Skall bli kul och följa dig med träningen.

    SvarSlett