mandag 3. januar 2011

Haldenstøver


Min "hemmelighet" er en ny valp. :) En valp av rasen haldenstøver, en harehund. Det er en norsk rase som faktisk står i fare for å dø ut.

Jeg kan ikke så mye om harejakt, så nå får jeg sjansen til å lære meg noe nytt!!!! Og hare vet jeg det fins en del av i området, det ryktes om mye spor og jeg har også på tidligere turer i skog og mark sett mye spor.
Det er ikke mange som jakter hare her i bygda og jeg kommer nesten ikke på noen som har harehund, et par stykker bare. I følge Hans M så er det ei artig jakt som de bedrev en del med før i tida. :) Hehe, da de var ung! :)
Så, hvorfor akkurat Haldenstøver??
Sier det seg ikke selv når man ser et bilde som dette??? åååå.. *smelt* :)

Vi har snakket om valp ei stund og diskutert en del fram og tilbake. Egentlig var vi bestemte på en Smålandsstøver som kunne brukes på rovdyr. Mest HM sitt ønske, men jeg syns det var helt greit og hadde falt veldig for den rasen. :) Men det er vanskelig å få en valp av denne typen hund, spesielt med gener for rovdyr-jakt. Så i denne prosessen med å spekulere var jeg inne på noen sider for støvere. Og da kom jeg tilfeldigvis over Haldenstøvere også. Visste nesten ikke om denne rasen i det hele tatt, jeg.

Og rett etterpå kom det endel oppslag i media generelt og også på NKK sine sider, som jeg er inne på en gang i blant. Å disse oppslagene handlet om hvor synd det er at Haldenstøveren står i fare for å dø ut og det ble gitt endel opplysninger om rasen. Derfor ble jeg litt interessert og begynte å lese mer og mer om denne rasen og kom også over bilder og artikler fra DOGS 4 ALL, ei kjempe stor utstilling som i år også delte ut tittelen Nordisk vinner til de hunder som fortjente dette, blant annet en pen Haldenstøver- hanne. Og etterpå fant jeg ut at denne hannen hadde nettopp blitt far til et valpekull. Og i følge visse nettsider jeg har vært inne på, trenger det ikke bestandig å være så lett å få tak i Haldenstøvervalper. Da det viste seg at valpene også bor i Nord- Trøndelag, samt litt research på DOGWEB for å sjekke stamtavler og etc, så trengte jeg ikke så veldig lang betenkelses tid.

Derfor fikk jeg også overtalt Hans Marius (som heller ikke var så veldig tung å be), om at Haldenstøver er tingen. :) Og selv om vi kjøper hunden i lag, blir vell dette mest mitt prosjekt. For jeg (eller vi, da..) har bestemt at hunden skal brukes til harejakt og det skal gå's jaktprøver og vi skal på utstillinger og alt annet gøy. :)

Men jeg har glemt hvordan det er å ha en valp i huset.... Og hvordan vil Maria, Fjell og Balder reagere på en nykomling?? Det vil garantert gå bra, men en gjør seg da endel tanker noen ganger, selv om vi har snakket om valp lenge.

Men uansett gleder jeg meg virkelig til onsdag, for da skal vi å besøke valpene. Det blir spennende å velge hvilken valp en vil ha, det eneste jeg er sikker på er at det blir ei tispe.
Bildene har jeg fått fra oppdretter.

1 kommentar:

  1. Næmmen hælle dussen så nyyyydelig da! Virkelig til å spise opp ♥ Kos dere på valpebesøk i morgen!

    Klem

    SvarSlett