onsdag 18. november 2009

Gladioler og andre blomstergleder :)

Har fått spørsmål om jeg ikke skal blogge litt igjen.. Det er ikke det at jeg ikke vil blogge, eller ikke har tid til å blogge, men jeg har bare ikke noe å blogge om! Siden august og skolestart har største parten av livet mitt bestått i skole, skole og atter skole. Derfor gjør jeg ikke så mye annet... Men her er noen bilder og historier fra blomstenes verden:

Tidligere i høst hadde jeg noen gladioler (gladioluser heter de vell...) stående hjemme. Jeg syns de var aldeles nyyyyydelige :) Jeg kjøpte de på IKEA til en svært billig penge, og de sto i blomst lenge. Over 14 dager gjorde de spisestua hyggelig.

Mitt så-prosjekt angående Flittig Lise, ble så som så, men her er et bilderesultat!! De ble veldig små, men knall lilla og skikkelig søte. De begynte ikke å blomstre før etter at jeg satte inn krukka i kjøkkenvinduet. Jeg begynner å bli litt lei av å eksperimentere med frø som ikke blir til de plantene jeg ser for meg. Jeg har prøvd flere sorter nå av et merke som heter Broder Nelson (eller noe sånt). Kanskje det fins andre merker å prøve??
Denne vakre graniumen fikk jeg av svigermor. Den er en avlegger fra en eldgammel granium fra Danmark, faktisk!! :) Kjempe fine rosa blomster, men den ble litt lang, tynn og hengslete. Men jeg har et trumfkort i ermet: Spørre farmor om "oppdragelse" av graniumer. Da får jeg nok mange gode tips og lykke- oppskrifter på å få til pene, lubne graniumer.
Ellers har jeg et lite prosjekt gående. For en tid tilbake fikk jeg ånden over meg og klippet ned 3 ildtopper som ikke har blomstret på år og dag, for å klippe de helt ned og sette de mørkt i kjellern. De får litt vann innimellom, og målet (les: håpet!!!) er at de skal hvile litt ei stund, å så få de til å komme seg igjen, med blomster! Jeg har aldri gjort dette før og vet ikke om dette er måten å få tilbake ildtopper i full blomst på, men gjør et forsøk allikevell. Går det skeis er det greit, skulle likevell kaste dem... MEN, bildet viser den lille skatten jeg fant på den største ildtoppen; En liten avlegger med røtter! Så nå har den stått i ei lita potte i kjøkkenvinduet med vann i, og røttene har blitt kraftigere. Så en av de nærmeste dagene skal den settes i ei potte med jord. Det hadde vært skikkelig artig om det hadde blitt resultat av dette overraskende prosjektet! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar