torsdag 13. august 2009

Mine kjære georginer


I går var jeg og tok noen bilder fra det lille jeg har i hagen. I år har jeg ikke brukt hverken mye penger eller tid til hagen. For å være ærlig syns jeg den er kjedelig i år. Å prikken over i-en, som står plassert midt i alt, er vårt kjære hus som er gyselig. Hver gang jeg kommer hjem tenker jeg; at d går ann å ha d sånn!! Å det er midt eget hus vi snakker om... Fargen har falmet veldig og huset er ikke rødt, men mer rosa. Det SKAL males til neste år. BASTA!!
Men et lyspunkt i hagefasaden vår er at georginene begynte å blomstre i forrige uke. Så nå tror jeg at jeg har funnet min egen lykke-oppskrift anngående disse georginer-røttene. Den har vært som følger:
1. Stått mørkt og unngått frost i kjelleren
2. Tok de opp tidlig, ca 1.april og satte de lyst og ikke for varmt på loftet
3. Satte de i garasjen om dagene det ikke var frost og på loftet om natten (sånn at de ikke vokser for fort i det varme huset og ikke fryser om natten, og får en jevn fin vekst)
4. Begynte å herde de ute i mai, når det var fint vær
5. Plantet de ut når faren for frost var over, ca 1.juni
6. Gitt de mye vann, ca annen hver dag i hele sommer
7. Resultat: Store vekster med maaange knopper og tidlig blomstring!!!! :) :)
I år har jeg også fått fram den røde georginen til blomstring. Den har vært treg de forrige årene og jeg har ikke fått den til å blomstre så mye før frosten kom. Det er deilig og lykkes!! Hvis noen lurer på hvilke sorter det er, så vet jeg ikke. Kan jo alltids spørre farmor en gang, for hun har jo hatt disse i flere år før meg.
Går for tida bare å venter på at ripsa skal bli helt ferdig modnet. Den ser ferdig ut, men smaker litt for surt enda, til at jeg vil bruke den til saft. Jeg liker at bæra har fått stått litt, så blir smaken på safta bedre og kanskje går det ikke så mye sukker heller. En annen viktig ting er at farmor for tida er på en busstur med pensjonistlaget, så jeg får liksom ikke til å lage saft akkurat nå. :)
Så var det tid for litt selvkritikk. Tagetesen som jeg sådde her i vår, gjorde seg ikke spesielt gått oppi denne tønna. Og da mener jeg at den gule fargen og de litt puslete tagetes-blomstene ikke passet oppi her. Derfor skal det bli noe annet her til neste år. Kanskje nelliker? Sommer-georginer? Margeritter? Who knows??!!
Men tagetesen gjorde seg bra oppi denne krukka. I bakgrunnen kan du forresten se gelendret til altanen vår. Og den "flotte" fargen som bekler hele huset vårt.
I år er første gangen jeg sådde Flittig Lise frø. Dette er resultatet.. Ikke helt bra og ingen blomster. Mulig det er en knopp på den største planta.. Alt kan vel ikke gå bra den første gangen heller. Både tagetes- og flittig lise- frøposene er av merket Broder Nelson (eller noe sånt) og kan kjøpes flere steder. Kanskje andre merker kan være bedre??
Og hver gang jeg gjør hagearbeid (bortsett fra når jeg klipper plen) kommer Balder løpende. Han er alltid på jakt etter kos eller mat. Skikkelig sosial katt, akkurat en sånn som jeg ønsket meg! :) Vurderer å kastrere han, men venter på penger fra lånekassen. Går egentlig å gruver meg til han skal kastreres. De sier jo at kattene blir mer heimkjære og kosete etterpå, så hvordan blir denne krabaten da??

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar