søndag 31. mai 2009

Prekling


For ca to uker siden tok jeg med alt av nødvendig utstyr til mamma for å "prekkel" om fløyelsblomstene (tagetes) mine. Trengte noen til barnevakt, og så var oldeforeldrene til Maria der, så da slo vi flere fluer i en smekk. :)

De jeg sådde i grønn brettene var klar for å få et nyttt sted og bo, mens de jeg sådde på det store svarte brettet var såpass fine at jeg valgte å la de være. Faktisk fant jeg noen små begynnende spirer fra flittig lise også! Artig. :)

Det er mye arbeid med dette, men resultatet blir vell bedre, så da gjør det ingen ting. Syns forresten det er litt moro også, værtfall i begynnelsen... Vanning er jo en viktig del av dette med å få til store, fine planter. Jeg vet jeg har sviktet litt med vanninga i år, men håper det går bra likevell. :)

Her ser dere hvordan de på det svarte brette har vokst. Artig når de blir så store! Og dagen i dag, 1.pinsedag, har jeg brukt ute i hagen med å plante om tagetesen fra dette brettet og til den store tre-"krukka" mi. Er veldig fornøyd med resultatet av såinga, men tagetes som jeg har priklet med faktisk lavere enn disse jeg ikke priklet, og kvaliteten er dårligere. Derfor har jeg bestemt meg for å heller kjøpe flere store, svarte brett til neste år, for resultatet ble så mye bedre. Hva jeg har gjort i pinsa kommer det et innlegg om en annen gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar