onsdag 11. mars 2009

Litt om såing av frø

Tiden har nå kommet for å tenke litt på hageplanlegging. Jeg har ikke bestemt meg for hvilke typer jeg skal prøve å så i år, men jeg får vell ta meg en tur på plantasjen snart. Syns frøene fra Broder Nelson er enkle å ha med å gjøre, og det er de jeg lettest får til. Broder Nelson frøposer har jeg sett hos de fleste som selger blomster + at jeg har sett denne typen også på matbutikker.

Fikk et spørsmål her om dagen anngående såing av frø, så her kommer en liten beskrivelse av hvordan jeg gjør det.

Først bestemmer jeg meg for hvilke bomster(frø) jeg vil ha. Da drar jeg til Plantasjen (størst utvalg) å ser på alle typene som er der. Bak på hver pose står det i hvilken måned frøene må såes i, når forventet blomstertid er og diverse andre opplysninger en trenger. Noen trenger å forkultiveres, mens andre kan såes direkte i jorden og dette står på hver enkelt pakke.

Første gangen jeg sådde frø som skulle forkultiveres kjøpte jeg to minidrivhus. Minidrivhuset er et brett med små rom hvor frøene såes, og så har det et lokk som holder på fukten og som hjelper til med å få en god temperatur inne i det lille "huset". Man trenger jo ikke et slikt hus, det fungerer like bra med vanlige små potter, krukker eller lignende, å så er det jo bare å bruke plastfolie (gladpakk) over. Uansett er det viktigste når en sår frø at frøene får lys og varme på seg. Jeg bruker å sette de på loftet ved et stort vindu slik at de får mye lys (helst sollys) og passer på at temperaturen på loftet ikke blir mindre enn 10 varmegrader. Fikk tipset om at det ikke bør være under 10 grader på en blomsterforretning. Det går også ann å sette de i vinduskarmen på stua eller kjøkkenet, men der har jeg ikke plass. :)

Min erfaring er at hvis man ønsker sterke planter som tåler en støyt, bør man egentlig forkultivere alle de forkjellige blomster typene. Men man venter selvfølgelig med å så frøene til den måneden det står på pakken at de bør såes i. Og det er også lurt å ikke så frøene så tett. Jeg bruker å så max 4 frø i hvert rom på minidrivhuset, alt etter størrelsen og formen på frøene. Da blir det også enklere å kunne omplante de små stiklingene til større potter når den tid kommer.

Jeg bruker å plante om stiklingene når de har fått noen blad, og virker klar for et nytt voksested. Da setter jeg de i små potter, og fortsatt passer jeg på at det er god plass å vokse på. Når jeg har kommet så langt at de små plantene er i pottene, har det som regel blitt ganske varmt og godt ute. Derfor setter jeg de i garasjen. Der unngår de frost (frost er IKKE bra!!) samtidig som de blir herdet i forhold til et kaldere miljø med temperaturforandringer. Og på solskinnsdager med god temperatur setter jeg de ute i sola noen timer. Også dette for å herde de mot for eksempel vind. Hvis det blåser kraftig er det derfor lurt å sette de et lunt sted i starten, ellers kan de ødelegges. Et annet godt tips for å ikke få ødelagte blomster i garasjen, er å unngå at hunder (ja, jeg sikter til en spesiell jämthund...) ikke kommer til å graver i krukkene dine så alle plantene ligger strødd på gulvet!!!

Når faren for frost er over, og plantene er store og sterke og kanskje har blomsterknopper på seg, planter jeg de i krukkene, bedet eller hvor jeg nå har tenkt de skal stå. Å så er det bare å passe på at det blir nok vann, ikke for mye regn osv.. :) Jeg bruker ikke å gjødsle plantene, for det er jeg ikke så flink til.. :) Glemmer av det hele tiden.. :) Men nå må jeg slutte å blogge om planter for Maria har rullet ca 1 1/2 meter unna matta hun ligger på og nærmer seg faretruende noe som kan gi henne en stjerne smell.. Tiden er visst inne for å sikre huset mot farer....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar