tirsdag 17. mars 2009

Fjell fikk 1.UK 1.UKK CK 3.BHK på utstilling!!!!!


Her har dere den fine Jämthunden Bäckmyras Disel V, som på bildet er livredd sløyfa som blafrer når han beveger seg...
På lørdagen leverte jeg Maria til "mormor" Gerd og tok med meg Fjell til Røra, der årets utgave av Steinkjer-utstillingen ble arrangert. Jeg hadde egentlig ikke noen høye forventninger da de forrige gangene ikke har gått like bra som vår debut i utstillingsringen for 1 år siden, da vi mottok bemerkelsen HP (hederspris). Men uansett hadde jeg et lite håp innerst inne om at vi kom til å gjøre det bra...

Utstilling av hunder er egentlig en hobby preget av mye venting. Men min erfaring er at all ventingen er positiv for Fjell. Han får roet seg ned og blir vant med alle hundene og folkene, og han var ikke så veldig stressa da vi entret ringen med startnr 2 (av Jämtene) denne lørdagen. Etter å blitt målt, og vist seg fram for dommeren, var det tid for løping i ringen. Jeg var litt spent, for Fjell bruker å bli så opptatt av de andre hundene utenfor ringen, men denne gangen sprang han vakkert ved siden av meg, uten noe tull! Derfor var jeg allerede kjempe glad da vi kom tilbake til dommeren. Og Fjell sto helt fint når dommeren så på tenner, kropp og hode.
Så sa dommeren at vi fikk 1.UK og 1.UKK. Det betyr at Fjell fikk førsteplass i unghundklassen og førsteplass i unghund-konkurranse klassen. Jeg var kjempe glad, og skulle til å gå ut av ringen, da en person fra sekretariatet sa til dommeren: Men, skal det ikke vurderes HP eller CK? Dommeren kikket på oss, og dro litt på det.. Så ta en løpetur til i ringen, da.. var svaret. Og da vi kom til dommeren igjen sa han: Gratulerer, det blir en CK! Og jeg ble overlykkelig med det samme, og resten av helga har jeg svevd på en rosa sky.. CK betegnelsen er en billett inn til beste hannhund- og beste tispe- konkurransen. CK står forresten for "certifikat kvalitet" og i følge en side tilknyttet NKK, gis CK til "hunder som er av så god kvalitet at den bør/kan blir champion. (Det er ikke dermed sagt at Fjell en dag blir champion, for det krever nok mye arbeid og litt flaks, og noe dyktighet. For å bli champion må Fjell motta 3 cert av 2 eller 3 forskjellige dommere, så jeg tror nok vi har mye arbeid fremfor oss for å få til dette..
Her har dere bildet av premiene. Gavekort på 3 kg hundefôr fra eukanuba, en CK sløyfe, et farrisglass og et diplom. Båndene er noe vi får etter hvert som vi deltar i ringen, og hvert bånd har sin egen farge, som betyr noe spesielt. Først fikk vi 1 rosa bånd for CK'en og 2 røde bånd for første plassene. I bhk (beste hannhundklasse) ble vi nummer 3 og mottok derfor 1 gult bånd. Jeg var fornøyd med tredje plassen, for vi har aldri kommet så langt før, og de andre to hundene i bhk-klassen har vært med på mange utstillinger og eierne og hundeførerne er skikkelig erfarne. Og erfaring hjelper, det vet jeg selv..

2 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Grattis m flotte premia Fjell-gutten! Både du og moren din e kjæmpeflink som deltar på utstillinga altså. Moren min tørsj itj ho... Men d går bra det! Veit jo at eg e den finaste bernertass'n på jord like vel ;o)

    Snakkes kompis!

    Snutenuss fra Dennis

    SvarSlett