mandag 16. februar 2009

En liten runde på kjøkkenet

Jeg ser ikke på meg selv som noen stor kjøkkensjef og det meste jeg kan har jeg lært av Hans Marius. Men jo mer jeg lærer jo artigere er det å finne på forskjellige ting med kasserollene og Kenwood'n. Nå tror du sikkert at jeg har DEN hypermoderne kjøkkenmaskina, men da tar du feil. Jeg har fått en gammel Kenwood som farmor brukte før. Historien er den at: Hennes gamle sluttet å funke, hun kjøpte seg en ny, og oppdaget like etterpå at den gamle funket allikevell. :)
Derfor fikk jeg den gamle til odel og eie. Bildet er tatt etter en liten runde med brødbaking. Denne maskinen er utstyrt med eltekrok (på bildet) og tre andre forskjellige type elte-greier.. Du skjønner.. Jeg er ikke SÅ flink med kjøkkenmaskinen at jeg vet hva alt utsyret heter... :) Uansett går brødbakinga som en lek! Spesielt med denne typen brød:

Grovbakst-brødene er kjempe gode og så blir de så store og fine! Blir et helt annet resultat enn de jeg prøvde sist, nemlig speltbrød. De ble seige og muglet etter 2 dager.. Så her har du grovbakstdeigen min (jeg brukte 2 pakker med grovbakst) etter elting:

Se! Den fylte hele bollen og ble til 5 fine brød!! :) Jada.. "Ho mor sjøl" (mæ) e skikkelig stolt over seg selv. Årsaken ligger vell i at mine tidligere brøderfaringer tilsier et resultat hvor brødene har konsistens som knekkebrød og ser ut som flatbrød. :) Faktisk fikk jeg skryt av min kjære samboer, i stedenfor hjertesukket jeg har hørt før, og jeg slapp unna den trøstende kommentaren: "Du hi no prøvd, da værtfaill"! :)
Det ble også en god og lettvint middag, nemlig sitronpepper marinerte laksefilèter med tilbehør. Begynte med godt mot, men ikke hadde vi agurk til agurksalat og så hadde vi bare 3 poteter..
Første hinder, lite potet, løste vi slik: Kuttet gulerot i biter og skar opp de tre potene i biter og kokte de sammen.
Og agurksalaten ble byttet ut med stekt løk, krydret med sitronpepper. Det ble digg!!
Så var det bare å pakke inn laksebitene i folie, med masse rømme oppå!
Og selvfølgelig.. Hollandaise saus! Skikkelig god fiskesaus! Laksen stekte jeg forresten 10 minutter lengre enn anvist på pakken av ren erfaring. Har nemlig opplevd at fiskestykkene er rå inni hvis vi følger anvisningen fra pakken.. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar