onsdag 18. juni 2008

Kaktus

Kaktus og sukkulenter (eller hva det nå heter..) er hardføre planter som ikke trenger all hverden av stell, og derfor ser det ut til at de trives veldig godt hjemme hos oss.. :) Det fins mange forskjellige typer her på finstad, og de fleste er faktisk flere år gamle. Jeg vet ikke navnene på de forskjellige typene, men det kan jeg jo prøve å finne ut av etterhvert.. Kaktusene/sukkulentene står i vinduskarmen der hvor sola varmer mest om dagen, og her er det ikke mange andre typer planter som trives.

For et par år siden fikk jeg tre kaktus- avleggere av bestemor. I løpet av denne tiden har de vokst seg store og kraftige, og jeg har derfor lenge hatt planer om å potte de om, slik at de kan vokse enda mere. Og plutselig kom inspirasjonen å innhentet meg, slik at dette ble gjort. Det ferdige resultatet kan du se her:


Så nå er håpet at disse vil trives enda bedre, i sine nye potter med ny jord og bedre plass. Så vil tiden vise om de blir like store og gamle som bestemor sine.. Den lille hvite, har værtfall et potensiale. Farmor har også en slik i vinduet, og de har stått der så lenge jeg kan huske, og de er flere cm høy.. Det som er litt "skummelt" med denne typen er at piggene ser ut som de er myke og gode å ta på. Men skinnet bedrar!! Var værtfall bra å ha på seg tykke hansker under ompottingen.. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar