søndag 11. mai 2008

Tid for såing

Før vi flyttet hit til Finstad hadde jeg ikke mye erfaring med blomster. Men når jeg fikk min egen plass å disponere hagesysler på, ble interessen sådd bokstavelig talt. Det første året fikk jeg hjelp av min svært så hage interesserte bestemor, Ellinor, med å så Fløyelsblomster, eller Tagetes som de også kalles. Da dette gikk over all forventing, ble iveren stor. Har i år derfor sådd Tagetes, Papirblomst og Asters. Skal etter hvert også så månedslavatera. Bilder av Asters, papirblomster og tagetes:


Tagetesen kom opp av jorda allerede to dager etter at jeg sådde. Det virker som den typen jeg sår er veldig enkel å få til. For å få frem blomster som er mest mulig motstandsdyktig for vind og vær, har jeg forkultivert de. Det betyr at jeg etter hvert må potte om hver enkelt plante, men det er verdt arbeidet tilslutt, når de står i sin fineste blomsterprakt. Bilder av tagetesen slik de ser ut nå, den 11.mai (litt dårlig bildekvalitet, kanskje, men..:


Frøene fra papirblomsten har jeg også forkultivert. Mest fordi jeg ikke vet helt hvor jeg skal plassere dem til slutt. J Astersen har jeg sådd direkte i ei lita krukke. Hvordan det går med astersen og papirblomsten er heller uvisst. Har aldri prøvd disse sortene før, og de har heller ikke kommet opp av jorda enda. Det er ca 14 dager siden jeg sådde frøene, og jeg begynner å bli litt utålmodig. Men jeg har jo en viss forståelse for at ikke alle blomstersorter er like enkle og raske som tagetesen. Gleden vil vell bli ekstra stor når de endelig kommer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar