tirsdag 27. mai 2008

Såing av månedslavatera


Slik ser det ut når jeg endelig får svingt meg, å gjort mye hagearbeid på en gang.
Fikk i løpet av helga månedslavatera frøene i jorda. Sådde de to posene i den største krukka jeg har, og enda ble det mye til overs. Jeg fikk derfor laget en liten ”mix” krukke, der det antagelig kommer til å spire både månedslavatera og tagetes etter hvert.. Det er tredje året at jeg sår denne blomstertypen, og tidligere har jeg lyktes godt. I år bestemte jeg meg for å prøve både den rosa og den hvite typen. Derfor har jeg prøvd å så i et slags mønster. Ikke akkurat det vanskeligste jeg kom på, men blir det som planlagt kommer det til å vokse i sirkler. Først en hvit sirkel, så en rosa sirkel osv. I midten har jeg mikset de to typene. Blir spennende å se… :) Et lite tips: Bruk store steiner i bunnen av store krukker, da bruker man mye mindre jord. De blir selvfølgelig veeeldig tunge, men da er det bare å alliere seg med sterke menn! Tror forresten at Hans Marius hater den krukka, men jaja… :)
Bilde av noen pene margeritter, kjøpt på hagesenteret på egge. Den fine sko-krukka har jeg fått i fra bestemor.

Jeg fikk også pottet om tagetesen som jeg forkultiverte tidligere i vår. Det innebærer at jeg måtte ta en og en blomst og sette i den nye krukka. Aner ikke hvor lang tid jeg brukte, men var drittlei det hele til slutt. Det var derfor kjempe deilig å få ryddet bort alt og sette seg ved grillen, for å nyte den FØRSTE grillinga i år.. På grillen havnet røkte sommerkoteletter og ”pølsemix”. Nam nam.
Det må nevnes at ikke alle på Finstad syns det var like deilig med ei steikende sol over seg. Det er legne siden Fjell har vært så rolig en hel dag. Han lå for det meste i skyggen å sov, og det var ikke bestandig han giddet å reise seg for å bjeffe på bilene som passerte. Hvis du kjenner Fjell, vet du at det er ikke hver dag han unngår å bjeffe på det som rører seg.. :) Fjell har brukt en god del tid tidligere på å grave litt i sanden, og her har han lagt halve kroppen ned i gropa.. Det kommer kanskje ikke helt fram på bilde, men jeg syns ikke liggestillingen hans var av den mest behagelige..

1 kommentar:

  1. Dællern Line, du e bærre såå knaillflink! Skikkelig blomster-pike e du ;-) Bli veldig missunnelig når eg sjer kor my fine blomster du har/får ja. Trur du må ta med deg en stor porsjon motivasjon og arbeidslyst, å kom en tur oppi "dala" å sett meg i gang å!
    Klem

    SvarSlett