onsdag 21. mai 2008

Hjortejakt i 2007



På elgvaldet vårt er det i tillegg til elg, kvoter på rådyr og hjort. Selv om det finnes eksemplarer av alle disse praktfulle artene i vårt området, er det ikke hjorte- og rådyrfall hvert år. I fjor, 2007, ble det ingen rådyr, men en hjort. Denne ble felt av Hans Marius. Det var den første dagen av elgjakta, 25.09.07, og jaktlaget hadde gått en lang runde på fjellet, uten elgfall (mens jeg var på skolen i Namsos.. huff, livet kan være urettferdig..) Derfor ble det bestemt at vi skulle møtes om kvelden for å sette oss ned å vente på de dyra som måtte komme. Hans Marius sa tidlig at han kom til å se etter hjort. Derfor gikk han alene og satte seg ned ved en åker, mens jeg fikk bli med min svigerfar på mitt livs første tur på jakt med børse. Der satt vi da, å ventet i spenning på om det skulle komme noen dyr frem. Men i stedenfor smalt det flere skudd lengre neddi dalen. Dette viste seg å være en fin 11- takker. Hadde den fått leve et år til, hadde det blitt 12, for det tolvte takket var på vei ut.. Jaja.. :) Slaktevekten til hjorten ble på ca 120 kg, og jeg må benytte anledningen til å si takk til thoresen slakteri på steinkjer for den gode farsen.. MMMM :) Det må også nevnes at trofeet har fått hedersplassen på spisestua.. Faktisk tar det seg riktig så godt ut!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar