søndag 11. mai 2008

Georginer

I fjor vår, på denne tiden, fikk jeg tilbud om å overta noen av georginer røttene til min farmor, Mary. Farmor er en skikkelig blomsterdame, og hagen hennes er praktfull hele sommeren. Jeg skulle få 6 røtter, men hun kunne gjøre arbeidet til det var på tide å få de i jorda. Georginer er ikke hardføre, og tåler dårlig frost. Farmor kom derfor med tipset om å aldri plante ut disse røttene før 1. juni (bor et sted med lang vinter, vøttø). Etter at vi i fellesskap hadde fått georginer røttene i jorda hjemme hos meg, vokste de seg store i løpet av sommeren. Men de blomstret ikke før i slutten av august, og frosten kom tidlig i september. Lærdommen ble derfor å få de mer klare for blomstring før de kommer i jorda i år.

Da frosten hadde brunet bladene på georginene i fjor høst, tok jeg å klippet de helt ned, før jeg tok de opp og ristet av all jord. Jeg satte de deretter ned i en kasse, som jeg bar ned i kjelleren. Der har de overvintret, fri for lys og frost. Sist i april fikk de komme frem i lyset, og jeg gav de litt jord og vann rundt røttene. Etterpå satte jeg kassen på loftet, slik at de kunne få mye lys og varme. Det har faktisk gitt resultater!!! (Bilde ovenfor er georginerne etter at jeg satte de oppe på loftet, og bildet nedenfor viser at det faktisk har kommet spirer!!!)

Må si jeg er ganske stolt av å ha fått til disse georginene, for det hadde jeg ikke trodd på forhånd! Kan vel nevnes at min ”stakkars” farmor har fått mange henvendelser i løpet av året… Kan vell takke henne for at jeg har min gryende interesse for blomster, og det er ekstra morsomt å få til ting i hagen når en kan spørre noen som er mer erfarne på området. I tillegg til farmor Mary, har jeg hatt mye hjelp av to hageentusiaster til, som er bestemor Ellinor og bestefar Osvald. Hagen deres er kjempe fin! Når jeg tenker over det, har jeg kanskje uante hage gener som ikke har kommet helt frem enda?? :)

1 kommentar:

  1. Kjæmpefiiiin blogg du har ordna deg, Line!!! Her kjæm eg garantert t å surf innom m jevne mellomrom ja. Å så e eg veeeldig speint på å følg m på georginerne dine ;-) Du e jo knaillflink m blomster :-) Stoor klæm!

    SvarSlett