tirsdag 13. mai 2008

Elgjakt

Hans Marius og jeg ble i lag på høsten, så det ble tidlig klart for meg at han var interessert i jakting. Dette var ganske så nytt for meg, så dette var nok en hobby han skulle få ha for seg selv.. Men så valgte jeg biologi som fag på videregående, og der skulle vi ha et stort årsprosjekt. Prosjektet mitt ble om elg, og hovedoppgaven var å ta 60 bilder av elgens anatomi. Å da måtte jeg jo på elgjakt... Det viste seg at dette var da veldig artig, og svært spennende. Derfor tok jeg jegerprøven våren 2007. Det vil si at jeg har vært på jakt med børse 1 sesong, men det ble ikke noe elgfall. Siden jeg nå er gravid, og termin ligger rett opp til elgjakta, så blir det ingen jakting på meg i år.. Men jeg er nå tross alt "bare" 22 år, og har maaange år på å få til dette.. :)

Hans Marius derimot har blitt en erfaren jeger, og hvor lenge han har jaktet er jeg ikke sikker på, men det har vell blitt noen sesonger.. Han har i sin "karriere" hatt en del flaks, eller man kan jo også kalle det dyktighet. Her er et bilde av Hans Marius på post.



Høsten 2004 var han og flere andre på jaktlaget ute for å se etter elg. Med hjelp av kikkert fikk de øye på en stor okse som gikk oppe i et hogstfelt. De ble enige om at Hans Marius skulle snike seg inn på denne. Og Hans Marius ruslet avgåret med børsa, og fikk god dirigent hjelp om hvor han skulle gå, ved hjelp av jaktradioene. Spenningen steg, og plutselig var storoksen der!


Som en kan se på bilde var dette en fin fin 12-spiring. Den ble poengtert, men poengsum for geviret og antall kg på elgen er jeg usikker på.. Får vell spørre jegeren, å legge til dette senere.. :) I mens kan vi kose oss med bilder, et med oksen og jegeren, og et der oksen blir fraktet til slakting av broren til Hans Marius, Roy Anders.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar