onsdag 21. mai 2008

Blodspor 2

En dag i forrige uke kjedet jeg meg. Derfor tok jeg med ketchup flasken med blod. Jeg gikk noen hundre meter fra huset og inn i skogen, og la et lite blodspor langs en traktorvei. Sporet ble vell ca 10 meter, for det ble da tomt i flaska.. Etterpå var jeg å hentet Fjell, med sele og sporline på. Jeg fikk peilet han inn på traktorveien, og da ble det fart på hunden!! Han spurtet fram til der blodsporet startet, og begynte å markere! Deretter gikk han sporet og fikk spist litt spekepølse... :) Selv om han fikk det til, syns jeg ikke han var like flink denne gangen som den første. Han fulgte ikke sporet hundre prosent, og hoppet over en del av det. Årsaken til dette kan for eksempel være vinden, slik at han raskt fikk ferten av godbiten i enden av sporet. Ellers kan det jo tenke seg at sporet rett og slett ble for kort.. Jeg vet ikke, for jeg har så dårlig erfaring selv.. Kan godt tenkes at det hele var min feil også..

Neste gang vi skal gå blodspor skal enten Hans Marius eller jeg legge det ut, å den andre skal føre hunden. Tror det er best om den som fører hunden ikke vet hvor sporet går.. Så kan den som legger sporet være med å observere, og heller fortelle litt etterpå hva som var bra, og hva som ikke var bra.. Det blir kanskje bedre for hunden, også.. Har lyst til å prøve dette til helgen, når Hans Marius kommer hjem fra jobb...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar